Marta Raitses bilan intervyu. Farzandingizni o'qishga qanday qiziqtirish mumkin, o'qish kundaligining afzalliklari va kitob qo'llanmasidagi maslahatlar
Marta Raitses bilan intervyu. Farzandingizni o'qishga qanday qiziqtirish mumkin, o'qish kundaligining afzalliklari va kitob qo'llanmasidagi maslahatlar
Bugun biz Marta Reytses - Rossiyada birinchi o'qish bo'yicha professional o'qituvchilar tashkilotining asoschisi va metodisti "Kitob qo'llanmasi", shuningdek "O'quvchining kundaligi" kitobining muallifi - o'qish muammolari, o'quvchining kundaligi, kitoblarga muhabbat va boshqa muhim narsalar haqida suhbatlashamiz.
Marta, xayrli kun, siz professional o'qish ustozisiz. Odamlar sizga qanday muammolar bilan tez-tez murojaat qilishadi? Qancha ota-onalar murojaat qiladilar?
So'rovlar taxmin qilishdan hayoliygacha o'zgarib turadi. Odatdagidek: kattalar kitoblar bilan uchrashuvlardan adabiyotlarning aniq individual tanlovini kutishadi, chunki do'konlarda nashrlar soni juda ko'p va ular o'zlariga tegishli bo'lmagan kitobni o'qishga vaqtlari yo'q. Hozirgi kunda kitob shopaholiclari juda ko'p, ular ko'pincha kitoblarni sotib olishadi, lekin kamdan-kam hollarda ularni tugatishadi. Bu holda qo'llanmaning vazifasi odamni yig'ilishdan yig'ilishga qadar matnlarni o'qishga vaqt ajratishga undashdir, masalan, oyiga kamida 500 bet sifatli adabiyot. Matnlar bilan ishlaydigan ko'plab odamlar va ular nafaqat filologlar, tilshunoslar yoki masalan, jurnalistlar, balki huquqshunoslar, ommaviy axborot vositalaridan har xil masalalar bo'yicha yozma izoh so'raladigan jamoat odamlari, har kuni o'nlab xatlar oladigan yuqori va o'rta menejerlar, ularning o'qish qobiliyatlari ularning mahsuldorligiga katta bog'liqligini anglash;
Farzandlarini Bookguide.org saytiga olib kelishni xohlaydigan va o'zlari kelmagan ota-onalarning so'rovlari soni 100 foizning 70 foizini tashkil qiladi. So'z umumiy: «O'qimaydi. Hammasini sinab ko'ring. " Rossiyadan kelgan onalar va chet ellik bolalarning dadalari, tashxis qo'yilmagan va alohida ehtiyojga ega bolalar, masalan, disleksiklar shunday deyishadi. O'qish maktab o'quvchilari kamdan-kam hollarda bizga yuboriladi, garchi bu sodir bo'lsa va katta natijalar beradi. Bu qiymat o'lchovi bilan bog'liq: birinchi navbatda ko'pchilik oilalarda sinflar va sertifikatlar, so'ngra chet tillari va professional sportni bilish, shundan keyingina shaxsni shakllantiruvchi narsa: musiqa, rasm, adabiyot. Odamning umumiy muvaffaqiyati, uning fikrlashi rivojlanishi bilan maqsadlarni qo'yish va ularga erishish qobiliyati o'rtasidagi bog'liqlikni hamma ham ko'rmaydi. Shuning uchun, o'qiydigan bolalarni ongli ota-onalar bizga olib kelishadi, ular kam.
Zamonaviy bolalar va o'spirinlar kitob o'qishni biladimi? Va kattalarmi?
YuNESKO ma'lumotlariga ko'ra, Yerning har o'ninchi aholisi o'qish va yozishni bilmaydi. Bu 2014 yildagi ko'rsatkichlar. Ya'ni, u hatto harflarni taniydi va ularni biron bir harfga emas, balki so'zga qo'shadi. Bundan tashqari, hamma ham madaniy kinoyalarni taniy olmaydi, janrlar tizimida harakat qila olmaydi va hokazo. O'qish - bu mukammallikka erishish mumkin bo'lmagan faoliyat, bu muntazam ma'naviy amaliyotdir, buning natijasida siz har kuni kechagidan yaxshiroq bo'lishingiz mumkin.
Ammo "Kitob qo'llanmasi" xodimlarini savol ayniqsa xavotirga solmoqda: qancha odam zavq bilan o'qiy oladi? Ularning soni 10dan 9dan sezilarli darajada kam. Ammo bu juda oddiy: bolaga yoki kattalarga kattalashgan sahifalarda baxt nima ekanligini ko'rsatish. Bizning harakatlarimiz aynan shu narsaga qaratilgan.
Qanday qilib kitobni to'g'ri o'qish kerak? O'qish paytida nimalarga e'tibor berish kerak?
To'g'ri - zavq bilan. Ammo shaxsan o'qigan narsangizni tushunish uchun siz ko'p harakat qilishingiz kerak: o'qish do'stlaringiz davrasida rol o'ynaydi, Adler va Foster yozadigan analitik o'qishga qadar. Usullarni tanlash, ularning har birini tatib ko'rish juda ko'p vaqtni talab qiladi, ammo bu juda yoqimli vaqt.
Darhaqiqat, "Kitob qo'llanmasi" - bu atmosferani yaratadigan va o'z tajribasi va bilimlarini o'quvchilarga barcha soyalarni his qilishlari va o'zlariga ma'qul ravishda o'qish tajribasini olishlari bilan o'rtoqlashadigan professional sommelier.
Endi bolalar haqida. Ota-onalar uchun og'riqli savol: bolaga o'qish va kitobni sevishiga qanday yordam berish kerak? Afsuski, ko'plab bolalar tayoq ostida o'qiydilar.
O'qiydigan bolani sevish. Ba'zan sinfda qo'lini cho'zib, darslikdagi xatboshidan iqtiboslar bilan javob beradigan bola emas. Ovozini kattalarga asossiz ko'tarish haqida indamaydigan odam emas. Bunga "mantiqan" ishonadigan odam mantiqsiz. O'qiydigan bola qiyin savollarni beradi, o'z fikri va hamma narsalar haqida tushunchasiga ega, ehtimol ota-onaga o'xshamaydi.
Faqat bir-birini hurmat qiladigan muhitda kitobxon odam bemalol o'sishi mumkin. Shuning uchun birinchi navbatda sharoit yaratish kerak. Hech qanday taqiq yo'q, muloqotda ierarxiya yo'q, ijod uchun vaqt chegarasi yo'q. Agar bolalar o'zlariga yoqadigan kitobni tanlash imkoniga ega bo'lsalar, u holda uni o'qish va uni qanday yoqtirishlari, bu haqda o'zlari xohlagan tarzda gapirish yoki sukut saqlash, ular adabiyotdan voz kechishmaydi.
Keling, O'quvchilar kundaligi haqida suhbatlashamiz: kitob g'oyasi qanday paydo bo'ldi? Birinchi qadamlar qanday edi?
Sentyabr oyida o'quvchilarning ota-onalari menga shikoyat qildilar: bola "Kitob qo'llanmasi" bilan uchrashishni yaxshi ko'rishiga va uyda o'qiganiga qaramay, u maktabda topshirishi kerak bo'lgan o'quvchining kundaligini yuritishni qat'iyan rad etadi. O'quv yilining boshida uning o'qishi yomon bahoga tushib qolmasligi uchun onalar va otalar uni bolaga yozadilar.
Ota-onasi Ferris g'ildiragiga minish, sut kokteyli ichish yoki she'riyatni muhokama qilish o'rniga zerikarli o'qish kundaliklarini to'ldiradigan bolalarga achindim va ularga yoqadigan o'qish kundaligini topdim.
Bir yil davomida men va farzandlarim uni to'ldirdim, printerimda dizayni va maketisiz bosib chiqdik. Talabalar unga ko'plab o'zgartirishlar kiritishdi va men uchun tanish bo'lmagan boshqa o'quvchilar uchun nashr etish yaxshi bo'ldi.
"O'quvchi kundaligi" ning asosiy vazifasi nimani ko'rasiz? Qanday qilib uni to'g'ri ishlatish kerak?
O'quvchining kundaligi nima uchun kerak bo'lsa, men o'zim ushbu sahifani batafsil yozib, "Unutilmas", "Aql-idrokni rivojlantiradi", "O'zini tanishtiradi", "Erkinlik beradi" - va eng muhimi: "Bu haqiqiy bayram" deb sarlavha yozdim. Umid qilamanki, O'quvchilar kundaligi bolalar, o'spirinlar, ularning ota-onalari va o'qituvchilari uchun yaqin do'st bo'ladi. Ikkinchisi uchun bu erda juda katta ahamiyatga ega, bu deyarli o'yin kabi yozilgan uslubiy qo'llanma.
"O'quvchi kundaligi" da qanday muhim tamoyillar berilgan?
Asosiy printsip - bu erkinlik. Fikrlash erkinligi kabi hech narsa o'quvchini tartibga solmaydi.
Oddiy hayotda, bu muntazam ravishda, ayniqsa bolalarda buziladi. Masalan, ularning adabiyot haqidagi insholari ko'pincha o'qituvchilar tomonidan sub'ektiv ravishda baholanadi, shuning uchun o'spirinlar kamdan-kam hollarda samimiy insholar yozadilar, tarmoqdan yoki shartli ravishda "eng yaxshi insholar" to'plamidan o'chirilgan narsalar uchun 4 va 5 ni olishni afzal ko'rishadi.
Shuningdek, "O'quvchilarning kundaligi" o'z egasiga shaxsiy hayotni taqdim etadi. Kitob bilan yolg'iz qolish va butun sinfga doskada turib, o'zingizning shaxsiy tajribangiz haqida gapirib bermaslik huquqi.
Va o'zgaruvchanlik. Bitta bola bir kun davomida sharhni xayol surib o'tiradi, boshqasi esa uni ko'rib chiqadi, lekin krossvordga qiziqadi, uni tuzadi va echishi uchun ukasiga sirg'aladi.
Ushbu loyihada ishlashning eng qiyin qismi nima edi?
Hech qanday qiyin narsa yo'q edi. Men kitobni boshqarish, adabiyot va bolalar kabi ishimni yaxshi ko'raman. O'tgan talabalar bilan bo'lgan uchrashuvlarimdagi eslatmalarim, ularning illyustratsiyalari, fanfikalari, aql xaritalari bilan tanishib chiqqanimda bir necha quvonchli oqshom edi ... Va qaysi sahifalar bilan birinchi bo'lib o'qish o'yinlari kiritilishi kerakligi to'g'risida qaror qildim. Tanlov juda zo'r edi. Albatta, hammasi ham "O'quvchilar kundaligi" ga kiritilmagan.
Agar bola bunday qiziqarli o'qish kundaligini ham saqlamoqchi bo'lmasa? Majburlash, hayratga solish?
Agar bola qiziqarli va yaxshi tasvirlangan kitobni o'qishni istamasa, ahamiyatsiz savollar bilan rangli o'qish kundaligini yuritishni rad qilsa, ajdarholar haqida yangi jild sotib olish uchun birga kitob do'koniga borishni istamasa, demak u allaqachon majburlangan. Shubhasiz onam va dadam emas, balki maktabda o'qituvchi yoki buvisi bo'lishi mumkin.
Adabiyotga nafratlanish o'ziga xos xususiyatdir. Inson tabiatan qiziquvchan. Yurishni o'rganib, u erga qarash uchun barcha shkaflarni ochmaydigan bola bormi? Kitob ham shunday shkaf. Agar siz uni ochishni istamasangiz, demak, salbiy o'qish tajribasi xalaqit beradi: ular ovoz chiqarib o'qiyotganda xatolarni masxara qilishgan, asar tanlovini tanqid qilishgan, majburlab, beixtiyor bolaning kitob haqidagi fikri haqida gapirishgan.
Odamlarni "O'quvchi kundaligi" ni to'ldirishga majbur qilishning hojati yo'q, ishonchni tiklashingiz kerak. Buni qanday qilish haqida Pennack-da o'qishingiz mumkin. Balki bu haqda bir kun yozarman. Tush ko'r.
O'quvchilarning kundaligini o'zingiz tutasizmi? Agar shunday bo'lsa, bu sizga qanday yordam beradi?
Men barcha kitoblarni qalam bilan o'qidim, sharhlarni sharhlar qoldirib, xotiramda saqlamoqchi bo'lgan iqtiboslarni, syujet uchun muhim bo'lgan parchalar va so'zlarni lug'atda aniqlashtirishim kerak. Shunday qilib, kutubxonamdan o'qigan har bir kitobim qisman mening kundaligimdir. Bu men uchun juda qulay, chunki har xil qiziqish va kutish bilan kutib oladigan talabalar uchun adabiyotlarni topish uchun haftada 5 ga yaqin kitob o'qiyman. Ilgari o'qigan asarimni muhokama qilishga tayyorgarlik ko'rayotganimda, uni qayta o'qishning hojati yo'q, qalam izohlari ustida ko'zlarimni yurishim kifoya.
Bundan tashqari, mening yaqinlarim bilan elektron pochta orqali, ijtimoiy tarmoqlarda va hattoki qog'ozda xat bilan ikki, ayniqsa, suyukli odamlar bilan yozishib turaman. Ularda men juda ko'p taassurot qoldirgan kitoblar haqida gaplashaman. Ba'zan, bunday xatni yozish jarayonida tanish bo'lgan matnlar haqida yangi fikrlar paydo bo'ladi. Bu bolalikdan 23 yoshgacha odatlanib qolgan shaxsiy o'quvchining kundaligini yuritish amaliyotini almashtirdi.
O'quvchining kundaligi kattalar uchun foydali bo'lishi mumkinmi?
Albatta. Shuningdek, biz kitobdan retseptini ochmoqchimiz, ehtimol Rouling koinotidagi sehrgarlarning shokoladli qurbaqalari emas (garchi ular bo'lsa ham), shuningdek, Tristan va Isolde haqida o'rta asr romanidagi sevgi iksiri. Shuningdek, biz ish joylari bo'ylab yurishni xohlaymiz. Ba'zan siz kitobning oxirini qayta yozishni xohlaysiz.
Maktabni tugatgandan so'ng biz o'ylash va his qilishni to'xtatmaymiz va o'quvchining kundaligi biz uchun ijodkorlik va mulohaza uchun noaniq maydon yaratadi.
Yangi loyihalaringiz haqida aytib bering?
Biz kattalar va bolalar bilan barcha mumkin bo'lgan formatlarda kitoblarni o'qishni davom ettirmoqdamiz: guruhlarda va individual ravishda, onlayn va oflayn rejimda. Sentabrdan bizni ko'rishingiz mumkin bo'lgan joylar ko'payadi. Bundan tashqari, biz ikkinchi marta kitoblar uchun qo'llanma oilaviy adabiy festivalga tayyorgarlik ko'rmoqdamiz.
Bizning asosiy biznesimiz - bu "Kitoblar uchun qo'llanma" ko'ngillilar dasturi bo'lib, u doirasida biz o'zimizga jalb qilamiz, o'z uslubimiz bo'yicha ishlashga o'rgatamiz, ko'ngillilarni sertifikatlash va bolalar uylariga tarqatamiz, ularni har hafta etimlar bilan kitob o'qigan vaqtlarida qo'llab-quvvatlaymiz va maslahat beramiz. Sentyabr oyida biz ko'ngillilarni uchinchi jalb qilishni o'rgatamiz.
Shuningdek, biz hozirda kitobning inklyuziya va integratsiya vositasi bo'lgan imkoniyatlari bilan qiziqmoqdamiz. Adabiyot muzeyi bilan birgalikda biz ko'p funktsional autistlar uchun dastur ishlab chiqmoqdamiz. Biz migrant bolalar uchun ularga rus tilini o'qish orqali o'rgatadigan dastur yaratmoqchimiz.
Dunyoda mubolag'asiz - adabiyot yordamida hal qilinadigan muammolar juda ko'p.